במאמר נוסף המפורסם כאן בקטגוריית מאמרים זו, הכרנו ולמדנו כיצד משפיע השטח החופשי הנוצר סביב צלחות שסתומי המנוע בעת פתיחתם על יעילות זרימת התערובת פנימה והחוצה כמו גם כיצד הוא משפיע על רמת התכנון ההנדסית של המנוע. ומה הפעם, אתה שואל?! ובכן, הפעם נכיר את שתי השיטות העיקריות המאפשרות את פתיחת השסתומים באמצעות גל הפיקות.
שחר לוי
מחבר הספר ומנהל בית הספר לטכנאות אופנועים מעשית 'המכונה שבאופנוע'
אבל רגע אחד בבקשה... הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-) ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...
SOHC
השיטה הראשונה מכונה (SOHC - Single Over Head Camshaft), כלומר גל פיקות עליון בודד שולט הן על שסתומי היניקה והן על שסתומי הפליטה. הפיקה לוחצת על צדו האחד של הנדנד, וזה נוטה כ"נדנדה", דוחף בקצהו האחר את קצה קנה השסתום כלפי מטה ומאלץ אותו להיפתח.
DOHC
שיטת תפעול מנגנון השסתומים היעילה יותר מוכרת בכינויה 'Double Over Head Camshaft' או בקיצור 'DOHC'. המשמעות היא שתזמון המנוע מתבצע באמצעות זוג גלי פיקות עיליים המותקנים ביציקת ראש המנוע. חשוב להזכיר כי במנועים "פרימיטיביים" הותקנו גלי הפיקות בחלל הארכובה, והפעילו את השסתומים באמצעות 'מוטות דחיף' ועל כן מדגישים את המילה 'OVER'. המטרה בכך היא להבהיר כי גל הפיקות מותקן על או לחלופין 'מעל' ראש המנוע ולא בחלל הארכובה, כפי שעדיין אופייני למנועים אמריקאיים.
המילה 'Double' באה להבהיר כי מדובר במנגנון תזמון הכולל זוג גלי פיקות, אשר כל אחד מהם שולט באחת מתעלות המעבר; הראשון מתזמן את פתיחת וסגירת שסתומי היניקה, והשני שולט בפינוי הגזים אשר לא נשרפו בחלל הצילינדר על?ידי פתיחת וסגירת שסתומי ותעלת הפליטה. 'DOHC' הנו סידור הנדסי יעיל יותר באופן משמעותי, היות שכעת מותקן גל הפיקות ממש מעל השסתומים שהוא מפעיל, דבר המאפשר להקטין את מספר חלקי המנגנון הנעים ואת מסתם העצמית.
לעתים, אם כי לא תמיד, ניתן לוותר על הצורך בנדנדים, ולהפעיל את השסתומים במישרין על?ידי הפיקות עצמן. במרבית המנועים החדישים והמתקדמים מההיבט המכאני, מצויד המנגנון בדסקיות מרווח (שימסים) כתחליף לבורגי כוונון מרווח השסתומים, מה שמאפשר לקבוע את 'מרווחי השסתומים' באופן מדויק יותר, בתדירות נמוכה מהותית ומעניק למערכת חיים שקטים. יתרה מכך, כאשר אין צורך בנדנד, נחסכת האנרגיה הנצרכת להפעלתו (אינרציה...) וזהו יתרון מהותי כאשר מדובר במנוע המיועד לעבוד בסל"ד גבוה. ומה בפעם הבאה? הבה נמתין ונראה...
תודה רבה על זמנך היקר, ועל הקריאה :-)
אל תפספס את קורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך - זו מתנה! וחבל מאוד שתפספס אותה... בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך.
קורס הוידאו הייחודי יאפשר לך:
1. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
2. להדק ברגים בכל מכונה (אופנוע, קטנוע וטרקטורון) כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שלא טופל מעולם...
YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.
מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)
שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com